عابدین هادینژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،یکی از مهمترین موضوعات راهآهن تهران را توسعه قطارهای حومهای دانست و تصریح کرد: قطارهای حومهای اهمیت بسزایی در جابهجایی مسافران بخصوص شهروندان ساکن در حومه کلانشهر تهران دارند.
وی با تاکید بر اینکه قطارهای حومهای رقیب مترو تهران نیستند افزود: قطارهای حومهای با مترو تهران همپوشانی داشته و تکمیل کننده جابه جایی مسافران هستند.
هادی نژاد با اشاره به گسترش قطارهای حومهای در مناطق حاشیه ای تهران گفت: در راستای سیاست توسعه قطارهای حومهای که از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده سهم راه آهن تهران بالای ۶۰ درصد از انواع این قطارها پیش بینی شده است که میتوان از میان این قطارها به سه مسیر عمده تهران-پرند، تهران-هشتگرد و تهران-پیشوا که در حال حاضر به بهرهبرداری رسیدهاند اشاره کرد.
وی با بیان اینکه قطارهای حومهای تهران غیر از مبدا و مقصد به دیگر شهرهای اقماری و حاشیهای نیز سرویس دهی میکنند افزود: به طور مثال قطار حومهای تهران-هشتگرد شهروندان کرج، تهران- پرند شهروندان اسلام شهر و رباط کریم و تهران-پیشوا شهروندان گرمسار را تحت پوشش مسیر ریلی قرار میدهد.
هادی نژاد با تاکید بر اینکه در صورت راه اندازی مترو تهران-پرند سهم مسافران قطار حومه ای این مسیر کاهش نخواهد یافت، تصریح کرد: اینگونه نیست که در صورت راهاندازی مترو سهم مسافر مسیر ریلی حومهای مذکور کاهش یابد زیرا همان گونه که اشاره شده بسیاری از مسافران این مسیر از شهروندان شهرهای حومه تهران هستند که مترو، این شهرها را به طور کامل پوشش نمیدهد.
وی ادامه داد: در خصوص ارتباط قوی که باید بین مترو و راهآهن برقرار شود زمینههای لازم برای اتصال خطوط مترو تهران به راهآهن به زودی فراهم میشود به صورتی که مسافران به طور مستقیم میتوانند از طریق دسترسی زیرزمینی به سکوهای راهآهن دست یابد.
مدیرکل راهآهن تهران با تاکید بر اینکه ۳۹ قطار حومه ای به صورت روزانه از مبدا تهران به سوی مقاصد پیش بینی شده در حال سیر هستند تصریح کرد: در محور قزوین سه قطار حومهای تهران-تاکستان، تهران-هشتگرد و تهران-قزوین با مجموع ۸ رام قطار همچنین در محور گرمسار سه قطار حومهای تهران-پیشوا،تهران-گرمسار و تهران- فیروزکوه با ۱۰ رام قطار علاوه بر این دو در محور قم سه قطار تهران-قم، تهران-جمکران و تهران-پرند با ۲۱ رام قطار به صورت رفت و برگشت طی مسیر میکنند.
هادی نژاد ادامه داد: تلاش شده است تا سر فاصله زمانی اعزام قطارهای مسافربری در این اداره کل کاهش یابد که به طور مثال به خاطر آنکه از بلاک میانی در مسیر تهران-گرمسار بهره برداری شده است سرفاصله زمانی به ۱۵ دقیقه رسیده که این مسیر توانایی دارد که تا سرفاصله اعزام نیز به ۱۲ دقیقه کاهش یابد.
وی در پایان اشارهای نیز بر افتتاحهایی که در ماه گذشته در راهآهن تهران صورت گرفته است کرد و گفت: در دهه فجر امسال مسیر ۲ خطه شدن کرج-هشتگرد به بهرهبرداری اولیه رسید، همچنین مسجد و نمازخانه ایستگاه کرج، درزین پلیس ریلی و زیرگذر سلمانآباد و پل مسیر زیرگذر امام رضا در ورامین افتتاح شدند.
نظر شما